Mer information om indikatorn

Andel unga som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl, 16–25 år, 2009–2021. Procent.

Andel unga som under det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl.

Källa:

Ungdomsenkäten. Enkäten genomförs av MUCF vart tredje år och riktar sig till unga i åldern 16-25 år.

Uppgiftslämnare:

Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF)

Nästa rapport:

2024

Scrolla i sidled för att se hela diagrammet

Andel unga som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl, 16–25 år, 2009–2021. Procent.

Analys

Andelen unga 16–25 år som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl var 30 procent år 2021. Andelen har minskat jämfört med år 2018.

Andelen är större bland tjejer, 36 procent, jämfört med 24 procent bland killar år 2021.

Andelen som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl är större bland inrikes födda än bland utrikes födda unga år 2021, 31 jämfört med 20 procent. Bland inrikes födda unga är andelen större bland tjejer än bland killar år 2018, 44 respektive 30 procent. Bland utrikes födda unga är antalet killar för litet för att det ska gå att analysera skillnader mellan könen.

Andelen som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl är större bland unga med svensk bakgrund, 32 procent, än bland unga med utländsk bakgrund, 20 procent, år 2021. Bland unga med svensk bakgrund är andelen samma år större bland tjejer än bland killar, 45 respektive 30 procent. Bland unga med utländsk bakgrund finns inga statistiskt säkerställda skillnader mellan könen.

Andelen som det senaste året köpt vissa produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl är större bland unga i åldern 20–25 år jämfört med unga som är 16–19 år, 36 respektive 21 procent. I båda åldersgrupperna är andelen tjejer som köpt produkter av politiska, etiska eller miljömässiga skäl större än andelen killar år 2018.

Fotnot:

Siffrorna i texten är avrundade till heltal.

Nästa indikator